Drukuj

 

DECYZJA

Na podstawie art. art. 105 S 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) oraz art. 86d ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1 112 ze zm.)

UMARZAM

w całości postępowanie wszczęte w dniu 8 lipca 2024 r. na wniosek z dnia 4 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Urzędu 6 czerwca 2024 r.) Pana Marka Benedykcińskiego działającego w imieniu AGRO-INWEST Sp. z o.o., Baszków 123, 63-760 Zduny w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: Rozbudowa gospodarstwa rolnego do 20.000 stanowisk bydła opasowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 4 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Urzędu 6 czerwca 2024 r.) Pan Marek Benedykciński, pełnomocnik AGRO-INWEST Sp. z o.o., Baszków 123, 63-760 Zduny, zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: Rozbudowa gospodarstwa rolnego do 20.000 stanowisk bydła opasowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”.

Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1724 ze zm.), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne. W związku z powyższym, do przedmiotowego wniosku inwestor dołączył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Po analizie wniosku, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa, działając na podstawie art. 64 S 2 K.p.a., w związku z art. 66 ust. 1, art. 71, art. 73 ust. 1 oraz art. 74 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i ego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 2029 ze zm.) stwierdził, że przedmiotowy wniosek jest niekompletny i jednocześnie pismem z dnia 21 czerwca 2024 r. wezwał do usunięcia braków formalnych oraz wyjaśnień dotyczących planowanej inwestycji.

Inwestor uzupełnił braki formalne oraz przedłożył wymagane wyjaśnienia pismem z dnia 25 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Urzędu 26 czerwca 2024 r.).

Pismem z 8 lipca 2024 r., nr SOŚ.6220.2.1.2024.AJak na podstawie art. 61 S 4 kpa zawiadomiono strony postępowania o jego wszczęciu i jednocześnie na podstawie art. 10 i art. 73 S 1 kpa poinformowano o prawie czynnego udziału w każdym stadium postępowania administracyjnego oraz prawie do przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek.

Zawiadomieniem SOŚ.6220.2.4.2024AJak z dnia 9 sierpnia 2024 r. termin załatwienia sprawy został przedłużony do dnia 1 5 października 2024 r. ze względu na konieczność przeprowadzenia analizy raportu.

Po analizie raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko inwestor pismem SOŚ.6220.2.7.2024 z dnia 4 października 2024 r. został wezwany w terminie 14 dni do złożenia wyjaśnień, niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy oraz uzupełnienia braków formalnych raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Pismem z dnia 21 października 2024 r. ( data wpływu do tut. urzędu 29 października 2024 r.) pełnomocnik inwestora Dyrektor Działu Projektowego EKO- PROJEKT Sp. z o.o. Pan Marek Benedyktyński przedłożył wymagane uzupełnienia i wyjaśnienia.                                                           

Po zapoznaniu się z wyjaśnieniami, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa pismami SOŚ.6220.2.12.2024AJak z dnia 11 grudnia 2024 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, a także do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli oraz Marszałka Województwa Lubuskiego o wyrażenie opinii w sprawie realizacji przedsięwzięcia.

Pismem znak: V.RZŚ.4900.89.2024.MG z dnia 21 stycznia 2025 r. ( data wpływu do tut. organu 27 stycznia 2025 r.) Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wezwał inwestora do przedłożenia uzupełnień do Raportu.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli pismem z dnia 14 lutego 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.02.2025 r.) znak: NZ.9022.5.1.2025 zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa o uzupełnienie Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, jednocześnie przedłużając termin załatwienia sprawy do 14 marca 2025 r.

W związku z powyższym pismem NZ.9022.5.1.2025 Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa wezwał pełnomocnika inwestora do przedłożenia wymaganych uzupełnień pismem z dnia 21 lutego 2025 r., znak: SOŚ.6220.2.14.2024AJak w terminie 14 dni.

Pismem z dnia 25 lutego 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.02.2025 r.) inwestor przedłożył wskazane przez Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uzupełnienia, natomiast pismem z dnia 12 marca 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.03.2025 r.) zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa z prośbą o przedłużenie terminu na złożenie wyjaśnień w sprawie pisma NZ.9022.5.1.2025 do dnia 4 kwietnia 2025 r.

Postanowieniem 44.NZ.9022.5.1.2025 z dnia 14 marca 2025 r. (data wpływu do tut. organu 14.03.2025 r.) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli przedłużył termin wydania opinii do dnia 30 maja 2025 r.

Postanowieniem WZŚ.4221.200.2024.PK z dnia 17 marca 2025 r. ( data wpływu do tut. organu 17 marca 2025 r.), Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie gospodarstwa rolnego do 20.000 stanowisk bydła opasowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

W ww. postanowieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. zauważa, że wnioskodawca zakresem przedmiotowym jednego wniosku objął zarówno przedsięwzięcia zrealizowane, w trybie tzw. „legalizacji” i planowane do realizacji, przez co stwierdził brak możliwości określenia środowiskowych uwarunkowań dla inwestycji w przedstawionym zakresie. Zdaniem organu uzgadniającego takie działanie jest niedopuszczalne i mogłoby prowadzić do obejścia przepisów.

Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska podkreśla, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach powinna być wydawana przed realizacją inwestycji, a jej celem jest zapobieganie negatywnym oddziaływaniom na środowisko. Wydanie decyzji dla już zrealizowanych przedsięwzięć jest wyjątkiem, możliwym jedynie w ramach postępowania legalizacyjnego, i wymaga wcześniejszego uregulowania stanu prawnego istniejącej inwestycji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie może służyć zatwierdzeniu istniejącego stanu faktycznego, lecz musi uwzględniać rzeczywisty wpływ przedsięwzięcia na środowisko.

Tutejszy organ zgadza się ze stanowiskiem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wyrażonym w postanowieniu z dnia 17 marca 2025 r., co jest też ważne z punktu widzenia interesu społecznego.

Pismem znak: DS.II.7222.2.2.2025 z dnia 19 marca 2025 r. (data wpływu do tut. organu 19 marca 2025 r.) Urząd Marszałkowski poinformował o braku podstaw do wydania opinii w sprawie realizacji ww. przedsięwzięcia.

Zawiadomieniem z dnia 24 marca 2025 r., znak: SOŚ.6220.2.17.2024AJak poinformowano strony postępowania o wydaniu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. ww. postanowienia WZŚ.4221.200.2024.PK                                                                                                                                           

Zawiadomieniem znak: SOŚ.6220.2.19.2024AJak z dnia 31 marca 2025 r. Burmistrz Miasta i Gminy  Szlichtyngowa przedłużył termin załatwienia sprawy do 30 czerwca 2025 r. z uwagi na konieczność zgromadzenia pozostałych uzgodnień i opinii.

Pismami z dnia 3 kwietnia 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 8 kwietnia 2025 r.) oraz 4 kwietnia 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 9 kwietnia 2025 r.) inwestor dokonał uzupełnień wymaganych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli , które Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa przekazał pismem znak: SOŚ.6220.2.21.2024 z dnia 10 kwietnia 2025r.

Pismem z dnia 8 kwietnia 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 10 kwietnia 2025 r.) Pełnomocnik w imieniu Inwestora złożył wniosek o wycofanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Rozbudowa gospodarstwa rolnego do 20.000 stanowisk bydła opasowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”.

W związku z powyższym zawiadomieniem z dnia 18 kwietnia 2025 r., znak: SOŚ.6220.2.21.2024.AJak, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa działając na podstawie art. 10 i art. 49 k. p. a, poinformował strony postępowania o złożeniu wniosku o wycofanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz o możliwości złożenia wniosków, uwag lub sprzeciwu w powyższej sprawie, w terminie 7 dni od dnia uznania zawiadomienia za dokonane.

W przedmiotowej sprawie, we wskazanym terminie, do tut. Urzędu nie wpłynął żaden wniosek lub sprzeciw.

Postanowieniem z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22 maja 2025 r.) znak: V.RZŚ.4900.89.2024.MG Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uzgodnił realizację przedsięwzięcia z określeniem warunków realizacji.

Zgodnie z treścią art. 105 S 2 kpa organ administracji publicznej może umorzyć postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym.

W tym przypadku wszystkie trzy warunki zostały spełnione, ponieważ o umorzenie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpił inwestor, na żądanie którego postępowanie zostało wszczęte, strony nie wniosły sprzeciwu i umorzenie decyzji nie jest sprzeczne z interesem społecznym.

Zgodnie z art. 86d ustawy ooś organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia umarza postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli nie zagraża to interesowi społecznemu.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy w Szlichtyngowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

DO POBRANIA